“Lepki pasek” to stały pasek nawigacyjny, który pozostaje na swoim miejscu, nawet jeśli użytkownicy przewijają stronę w dół.

Użytkownicy online są niecierpliwi. W wielu przypadkach oznacza to, że prosta czynność, taka jak przewijanie do góry strony (kwestia sekund), staje się irytująca.


🧐 Czy zatem przyklejenie głównego paska z menu, który jest zawsze pod ręką zwiększy konwersję na stronie?

💪
Zostań członkiem PRO i osiągnij wyższe konwersje.

Co otrzymasz w ramach konta pro?

🚀 Streszczenia z badań i testów A/B.
🚀 Co miesiąc nowe badania.
🚀 Sprawdzone porady, które zwiększą konwersję.
🚀 Odpowiedzi na dylematy UX, CRO, marketingowe.
🚀 Dostęp do innych portali od przeprojektowani.pl

🔒 Kupuję dostęp za 240 zł/rok 🔒

Masz już dostęp? Zaloguj się.

👉Badania:

Okazuje się, że istnieje kilka badań, które potwierdzają skuteczność zastosowania lepkiego paska i jego wpływu na konwersję.


➡️
Badanie Smashing Magazine (2012):

  • Użytkownicy preferowali strony ze przyklejonym menu.
  • Sticky menu zwiększyło szybkość nawigacji o 22%.

➡️ Test A/B CXL Institute (2019):

  • Sticky menu zwiększyło konwersje o 8%.

➡️ Badanie NN Group (2016):

  • W tym badaniu wnioski mówią, że przyklejone menu jest użyteczne, gdy treść na stronie jest długa.

🧠Co mówią badania?

🧐 Podobny test w tym temacie przeprowadziła firma Buffer. 

🧠 Hipoteza eksperymentu zakładała, że przyklejony nagłówek na stronie zwiększy liczbę zapisu na okres próbnego usługi Publish Small Business.

Lepki nagłówek miał spowodować łatwiejszy dostęp do wezwania „Wypróbuj Buffer for Business”. 

🏆 Jednak wyniki pokazały, że nie ma istotnych różnic statystycznych między grupą kontrolną a eksperymentalną. Różnica w proporcji rozpoczętych prób była nieznacząca, z wartością wynoszącą 0,51. W skrócie, nie stwierdzono różnicy w liczbie rozpoczętych okresów próbnych między obiema grupami.

👉Dlaczego to działa?

Gdy menu jest zawsze widoczne, użytkownicy mają natychmiastowy dostęp do kluczowych sekcji strony. To szczególnie korzystne na stronach z dużą ilością treści, ponieważ pozwala szybko przejść do ważnych obszarów, takich jak oferta, koszyk czy kontakt, co może przyspieszyć proces zakupowy.

Jeśli sticky header zawiera promocje lub inne oferty specjalne, użytkownik jest cały czas informowany o możliwości skorzystania z okazji, co może wpłynąć na jego decyzję zakupową.

👉Dlaczego to może nie działać?

Przyklejone menu może to odwrócić uwagę użytkownika od głównej treści strony i zmniejszyć zaangażowanie przenosząc na inne podstrony. Dlatego warto w przyklejonym menu stosować tylko elementy dotyczące danej podstrony, np. Kup produkt, Promocja, Kontakt.  Nie pozwól by użytkownik zgubił fokus na głównej ścieżce konwersji.