Tabele cenowe to jeden z elementów, który dobrze zaprojektowany może zachęcić lub zniechęcić do zakupu usługi. Dzisiaj odpowiemy sobie na pytanie:

  • czy w przypadku tabel cenowych, które porównują parametry produktu, przycisk CTA umieścić na dole, pod wypunktowanymi cechami produktu, czy może w górnej części tabeli?
💪
Zostań członkiem PRO i osiągnij wyższe konwersje.

Co otrzymasz w ramach konta pro?

🚀 Streszczenia z badań i testów A/B.
🚀 Co miesiąc nowe badania.
🚀 Sprawdzone porady, które zwiększą konwersję.
🚀 Odpowiedzi na dylematy UX, CRO, marketingowe.
🚀 Dostęp do innych portali od przeprojektowani.pl

🔒 Kupuję dostęp za 240 zł/rok 🔒

Masz już dostęp? Zaloguj się.

🧠 Co mówią badania?

Za przykład posłużą nam testy przeprowadzone w firmie ArchiveSocial, która oferuje rozwiązanie do archiwizacji mediów społecznościowych oparte na modelu SaaS.

➡️ Celem tego testu była poprawa kliknięć w CTA w ramach 3 planów na stronie „Cennik”. Stworzono dwie wersje, które testowano przez 7 tygodni:

  • 1. Trzy tabele z przyciskiem na samym dole.
  • 2. Trzy tabele z przyciskiem na górze, gdzie dodatkowo wyróżniono jeden z planów cenowych (ze średniej półki cenowej), sugerując jego opłacalność.

Test:
https://vwo.com/success-stories/archivesocial

🥇 Jaki był wynik testu?

Zwyciężyła wersja, gdzie przycisk został umieszczony na samej górze oraz wyróżniono jeden z planów cenowych. Kliknięcia wzrosły o prawie 65%.

Pamiętać należy, że zwyciężył wynik, gdzie mamy dwie zmienne, zatem nie należy traktować tej porady jako czarno i białe. Bardziej jako ciekawostkę co można u siebie przetestować.

🧐 Zobacz na żywo

Chcesz takiego przykładu na żywo? Odwiedź te strony i zobaczysz przycisk CTA w górnej części tabeli:

https://www.semrush.com/pricing
https://asana.com/pl/pricing
https://workspace.google.com/pricing.html

Z kolei na naszym krajowym podwórku podam Ci przykład firmy CyberFolks, która umieszcza CTA na dole tabeli.

https://cyberfolks.pl/hosting-www

👉 Czy zawsze wyróżniać jeden z planów?

Drugą zmienną w teście było wyróżnienie jednego z planów cenowych, co mogło znacznie przełożyć się na wyniki testu.

Jak widzisz według powyższego badania warto rozważyć wyróżnienie jednego z planów, czy to za pomocą koloru, obramowania lub cienia.

W tym momencie stosujesz efekt Von Restorffa, znany również jako „efekt izolacji”. Jeśli użytkownik otrzymuje wiele jednorodnych bodźców, z większym prawdopodobieństwem zostanie zapamiętany bodziec różniący się od pozostałych.

Ale czy zawsze warto zwracać uwagę na jedną z kolumn w tabelach?

Niekoniecznie. Jeśli oferujesz usługi, gdzie chcesz by klient dokładnie przeczytał każdą cechę produktu i świadomie dokonał wyboru, nie podkreślaj wybranej tabeli.

Unikniesz tym sposobem błędnego zakupu, np przy drogich usługach premium.

Zauważ, że Slack ma wszystkie kolumny identyczne, co sprawia, że użytkownik musi uważnie przeczytać każdy plan cenowy przed zakupem. https://slack.com/pricing

👉 Co jeszcze możesz zrobić?

Jeśli chcesz iść dalej w testowaniu tabel cenowych, możesz wypróbować taki trik:

Nie dodawaj końcówki cen. Dodanie większej ilości znaków do ceny może wpłynąć na potencjalnych klientów – stworzyć fałszywe wrażenie, że wydadzą więcej pieniędzy. Spróbuj złagodzić ceny.

Możesz zrobić to na dwa sposoby, czyli utnij końcówki ceny: zamiast 25,00 zł napisz 25 zł. Tym sposobem cena nie będzie wyglądała na tak długą.

Drugim sposobem jest zmniejszenie wielkości ceny w hierarchii elementów. Cena nie powinna być największym elementem w tabeli, sprawia to że wygląda na większą wartość.

🧐 Czy ten test oznacza, że musisz zmienić pozycje przycisku?

Zanim podejmiesz decyzję i zmienisz położenie pamiętaj, że tego typu testy oraz ich wyniki powinny być dla Ciebie tylko punktem zaczepienia, inspiracją na własne testy.

Należy tutaj zwrócić uwagę, że przeprowadzony test obejmował w zmienionej wersji dwie wytyczne, w tym wyróżnienie jednej z tabel. To mogło znacznie zaburzyć wynik.

Pozwól, że pokażę Ci teraz plusy i minusy przycisku na górze tabeli.

👍Plusy przycisków na górze tabeli

Przycisk na górze może się sprawdzić, gdy klient przechodząc na stronę z cenami jest już świadomym klientem i zdaje sobie sprawę jakie funkcje posiada produkt.

Przycisk na górze może sprawić, że klient szybciej podejmuje spontaniczną decyzję. Zwłaszcza przy produktach, które nie wymagają szerszych wyjaśnień.

Większość użytkowników ogląda stronę nad zakładką, a mniejsza część schodzi niżej. Często mówimy w tym wypadku o sekcji hero, żeby wszystko co ważne, było widoczne bez scrollowania w dół. Być może przy stronie z tabelami też to tak działa. Klient od razu widzi przycisk, nie musi przewijać strony.

Przycisk na górze może się sprawdzić, gdy produkt jest bardzo tani lub darmowy, klient nie musi analizować cen.

👎Minusy przycisków na górze tabeli

Jeśli klienci potrzebują bardziej szczegółowych informacji przewijają stronę w dół. Przycisk znika, więc by mieć do niego dostęp muszą powrócić jeszcze raz na górę.

To zaburza wypracowany wzorzec zakupowy. Wszak przycisk “Zamów” jest zawsze tym ostatnim, który zamyka stronę zamówienia.

Jesteśmy przyzwyczajeni, że przycisk zakupu znajduje się na końcu ścieżki skanowania.

Zwróć uwagę na dostępność. Umieszczenie przycisku CTA w tabeli na górze dezorientuje użytkowników korzystających z czytników ekranu, ponieważ spodziewają się, że przycisk CTA zamyka ścieżkę i pod spodem już nic nie ma.

👉Moja opinia

Decyzja o tym czy umieścić przycisk na górze czy na samym dole tabeli, powinna zależeć od tego, co oferujesz, jak rozbudowana jest tabela (czy jest długa) oraz czy trzeba wielu wyjaśnień by klient zrozumiał plan cenowy.