Slajdery czyli zmieniające się bannery reklamowe na stronie głównej. Patrząc na sklepy, można wyciągnąć wnioski, że są to ulubione elementy właścicieli sklepów.
Co mówią badania? Czy warto umieszczać je w sekcji hero? A może lepszy okaże się statyczny obraz lub format wideo?
Co otrzymasz w ramach konta pro?
🚀 Streszczenia z badań i testów A/B.
🚀 Co miesiąc nowe badania.
🚀 Sprawdzone porady, które zwiększą konwersję.
🚀 Odpowiedzi na dylematy UX, CRO, marketingowe.
🚀 Dostęp do innych portali od przeprojektowani.pl
Masz już dostęp? Zaloguj się.
👉 Problemy
Niestety slidery z automatycznym przewijaniem mogą negatywnie wpływać na współczynnik konwersji, tworząc przeszkody, takie jak:
- Słaba dostępność (WCAG).
- Ignorowanie treści (ślepota banerowa).
- Rozproszenie uwagi.
- Często brak możliwości sterowania.
- Niedostosowanie treści do potrzeb.
😵 Większość osób najprawdopodobniej zignoruje twoją karuzelę. Jeśli już na nią klikną, to zazwyczaj na pierwszy slajd, ale nie dlatego, że uważają go za najlepszy wybór spośród wszystkich opcji, tylko dlatego, że jest to po prostu pierwsza opcja, którą widzą.
Załóżmy, że klient wchodzi do Twojego sklepu w poszukiwaniu laptopa. Jednak pierwsze co widzi to slajder z reklamą elektrycznych hulajnóg. Jeśli jeszcze nie zna Twojego sklepu, jego niepewność może wzrosnąć:
- Czy ten sklep oferuje to czego szukam?
🧠 Badania
➡️ Jak twierdzi firma https://econsultancy.com jeden z ich testów wykazał zwiększenie konwersji o 23% po usunięciu slajdera.
Usunięcie pomogło zmniejszyć rozproszenie uwagi użytkowników, poprawiając tym samym widoczność i przejrzystość kluczowych treści, co bezpośrednio wpłynęło na lepsze wyniki konwersji.
➡️ Z kolei badanie przeprowadzone przez uniwersytet Notre Dame wykazało, że wszystkie pięć slajdów zostało klikniętych jedynie przez 1% odwiedzających witrynę, przy czym pierwszy slajd uzyskał 84% tych kliknięć. Pozostałe slajdy zostały kliknięte tylko przez 1% wszystkich kliknięć.
🛑 Ludzie nie klikają w kolejne slajdy
➡️ Kolejne badanie z 2013 roku przeprowadzone przez
https://erikrunyon.com/2013/01/carousel-interaction-stats pokazuje, że z 3 milionów odwiedzin na stronie, tylko 1% użytkowników kliknęło w slider.
🙄 Co warte zaznaczenia, 89% odwiedzających klika tylko w pierwszy widoczny slajd. Na pozostałe slajdy, uwagę zwraca minimalna liczba osób, a ich liczba waha się w przedziale od 2% do 3%. Jak widzisz dane są podobne do poprzedniego badania.
Z każdym następnym slajdem masz coraz mniejszą szansę, by zwrócić uwagę użytkowników.
🖼️ Lepszy statyczny obraz
Kolejne testy na temat slajderów przeprowadził Dan Barker. Wyniki pokazały, że ruchomy slajder uzyskał mniej kliknięć niż statyczny obraz.
http://www.barker.dj/blog
Oznacza to, że pojedynczy, dobrze skonstruowany komunikat na banerze zwykle przyciąga więcej uwagi i generuje wyższy wskaźnik klikalności (CTR) niż wiele rozproszonych komunikatów.
🧠 Tezę tę potwierdza kolejne badanie. Szwedzka firma Conversionista przeprowadziła test, by sprawdzić, jak slajdery wypadają w porównaniu z pojedynczymi, statycznymi obrazami.
Użyli technologii śledzenia ruchów oczu i analizy map ciepła, a także zliczali kliknięcia. Odkryli, że użytkownicy omijali karuzele, rzadko w nie klikając, co może być skutkiem zjawiska „ślepoty banerowej”.
Zauważono również, że statyczne obrazy przyciągały znacznie więcej uwagi, będąc klikanymi w 40% przypadków, podczas gdy karuzele zaledwie w 2%.
🎞️ A może zamias slajdera wybrać wideo?
Wideo w sekcji hero, to dyskusyjna sprawa. Z jednej strony lubimy treści wideo, z drugiej może powodować podobne problemy jak slajder.
- automatyczne odtwarzanie oraz dźwięk mogą być irytujące i prowadzić do szybkiego zamknięcia strony,
- strona na słabszych łączach może być wolniejsza,
- mniejsza dostępność (WCAG) niż w przypadku obrazu i tekstu,
- odwrócenie uwagi od głównego celu.
A co mówią twarde dane? Okazuje się, że badania pokazują skuteczność materiału wideo w treściach stron.
To badanie mówi, że 79% ankietowanych kupujących przekonało się do zakupu produktu po obejrzeniu filmu.
- 91% osób obejrzało film wyjaśniający, aby dowiedzieć się więcej o produkcie lub usłudze.
- 82% osób przekonało się do zakupu produktu lub usługi po obejrzenie filmu.
- Na pytanie, w jaki sposób klienci chcieliby dowiedzieć się o produkcie lub usłudze, 44% odpowiedziało, że najbardziej chciałoby obejrzeć krótki film.
🧐 Podsumowanie
Jak widzisz slajder jest dosyć częstym, a zarazem często nietrafionym wyborem.
🎞️ Wideo natomiast według statystyk jest skutecznym elementem przekazu, jednak potrzeba tutaj spełnić szereg wymogów.
🖼️ Jeśli chcesz bezpiecznie, postaw na statyczny obraz i tekst.
Czytaj poprzedni
Czy warto pokazać ikony płatności na stronie produktu?💳
Czytaj kolejny