Jaki jest dobry wskaźnik wypełnienia formularzy? Dlaczego ludzie porzucają formularze? Ile pól formularza to za dużo? Formularze jedno czy dwu kolumnowe? Czy Captcha w formularzu szkodzi?

Garść statystyk, badań i kilka przydatnych spostrzeżeń dotyczących wskaźników wypełniania formularzy.

💪
Zostań członkiem PRO i osiągnij wyższe konwersje.

Co otrzymasz w ramach konta pro?

🚀 Streszczenia z badań i testów A/B.
🚀 Co miesiąc nowe badania.
🚀 Sprawdzone porady, które zwiększą konwersję.
🚀 Odpowiedzi na dylematy UX, CRO, marketingowe.
🚀 Dostęp do innych portali od przeprojektowani.pl

🔒 Kupuję dostęp za 240 zł/rok 🔒

Masz już dostęp? Zaloguj się.

🧠 Jaki jest dobry wskaźnik wypełnienia formularzy?

Przeciętna strona docelowa osiąga współczynnik konwersji na poziomie 2,35%, natomiast najlepsze witryny potrafią przekształcić aż 11,5% odwiedzających w klientów.

Raport opracowany przez WishPond, badający 146 stron docelowych, przedstawił zróżnicowane wyniki:

  • 64 strony docelowe B2B osiągnęły średni współczynnik konwersji na poziomie 13,28%.
  • 80 stron docelowych B2C wykazało średni współczynnik konwersji na poziomie 9,87%.

➡️ Wskaźnik porzuceń różni się w zależności od branży:

  • Podróże: 81% wskaźnik porzuceń.
  • Organizacje non-profit: 77,9% współczynnik porzuceń.
  • Finanse: 75,7% wskaźnik porzuceń.
  • Detal: 75,8% wskaźnik porzuceń.

Natomiast podobne statystyki tym temacie przedstawiła firma Zuiko:

  • 34% osób, które zaczynają wypełniać formularz, niestety nie dociera do końca procesu.
  • Formularze wniosków mają najwyższy wskaźnik wypełnienia, aż 75% osób, które rozpoczynają składanie wniosku, kontynuuje jego realizację.
  • Natomiast formularze kontaktowe mają najniższą konwersję. Tylko 38% użytkowników korzystających z formularza kontaktowego pomyślnie przesyła swoje dane.

🧠 Dlaczego ludzie porzucają formularze?

Istnieje kilka powodów, dla których ludzie rezygnują z wypełniania formularzy online.

Kolejne badanie przeprowadzone przez Convertica podaje takie powody:

  • Obawy dotyczące bezpieczeństwa: 29%.
  • Zbyt długi formularz: 27%.
  • Przeszkadzające reklamy lub próby dokonania dodatkowych zakupów: 11%.
  • Nadmiar zbędnych pytań: 10%.

Co ciekawe, 12% użytkowników rezygnuje z formularza płatności, jeśli nie posiada on informacji budzących zaufanie.

💡 Porada: dodaj symbole zaufania w okolicy formularza. Na przykład, umieszczając ikonę kłódki obok poufnych informacji lub loga firm płatności.

Warto również wyjaśnić powód, dlaczego pytamy o wrażliwe dane np.:

  • numer telefonu potrzebny dla kuriera

🧠 Ile pól to za dużo?

W oparciu o dane z HubSpot, średnia długość formularza kontaktowego B2B w 2019 roku wynosiła 5 pól, co zazwyczaj przekładało się na najwyższe współczynniki konwersji.

Przeciętny formularz kontaktowy B2C ma 3 pola, co daje najlepszy współczynnik konwersji. Dokładnie:

  • 3 pola na formularzu ==> współczynnik konwersji 25%.
  • 4 pola na formularzu ==> współczynnik konwersji 20%.
  • 5 pól na formularzu ==> współczynnik konwersji 15%.

W przypadku formularzy konsumenckich usunięcie jednego pola może zwiększyć współczynnik wypełniania formularzy o aż 25%. Zatem warto zwrócić uwagę na liczbę pól w formularzach, aby ułatwić użytkownikom ich wypełnienie i zwiększyć efektywność konwersji.

🧠 Formularze jedno czy dwu kolumnowe?

Statystyki Wpforms pokazują, że formularze dwukolumnowe są mylące i mogą prowadzić do porzucenia. Lepiej sprawdzają się formularze z jedną kolumną.

Warto dodać, że podział dłuższego formularza na wiele etapów, może zwiększyć konwersję o 300%.

Ponadto, wypróbuj na początku formularza wieloetapowego zadać łatwe pytanie, wciągając stopniowo użytkownika do wpisywania bardziej skomplikowanych danych jak: adres, numer karty, telefon.

🧠 Czy Captcha jest problematyczna?

Tutaj sprawa jest jednoznaczna. Statystyki Wpform twierdzą, że:

  • Proste CAPTCHA zmniejszają konwersję o 8%.
  • CAPTCHA z rozróżnianiem wielkości liter aż o 29%.

🧠 Czy pola rozwijane wpływają na konwersję?

Co jeszcze mówią nam statystyki Wpforms?

  • Uwzględnianie pól rozwijanych w formularzach może skutkować wysokimi wskaźnikami porzuceń (pewnie za sprawą 2 dotknięć). Dlatego lepiej postaw na pola wyboru ( 1 dotknięcie).
  • 23% osób nie wypełni formularza płatności, jeśli wymagasz od nich utworzenia konta użytkownika.