Czy przyszło Ci kiedyś przez myśl pytanie jakie menu w aplikacji powoduje największą ilość kliknięć?
Menu hamburgerowe (czyli ikona z trzema poziomymi liniami) i tradycyjne menu z pełnym widokiem nawigacyjnym były wielokrotnie testowane przez różne firmy, aby ocenić, które z nich lepiej wpływa na zaangażowanie użytkowników i konwersje. Oto kilka badań i testów A/B, które porównywały te dwa podejścia:
Co otrzymasz w ramach konta pro?
🚀 Streszczenia z badań i testów A/B.
🚀 Co miesiąc nowe badania.
🚀 Sprawdzone porady, które zwiększą konwersję.
🚀 Odpowiedzi na dylematy UX, CRO, marketingowe.
🚀 Dostęp do innych portali od przeprojektowani.pl
Masz już dostęp? Zaloguj się.
🧠 Test pierwszy
Z odpowiedzią może przyjść test, który został przeprowadzony przez twórcę stron Jamesa Fostera (link obecnie już niedostępny). Badanie trwało pięć dni i objęto około 50 000 użytkowników mobilnych, głównie w wieku poniżej 35 lat.
Testowani użytkownicy otrzymali takie wersje menu:
- Ikona hamburgera z obramowaniem oraz etykieta „menu”.
- Etykieta „menu” bez obramowania.
- Menu hamburgerów z obramowaniem.
- Przycisk tekstowy „menu” otoczony obramowaniem.
Wyniki pokazują, że słowo „menu” było klikane częściej niż ikona menu hamburgera, ale tylko wtedy, gdy miało ono obramowanie.
Czy faktycznie wzorzec ikony hamburgera nie wszystkim jest znany? A może etykieta tekstowa jest dłuższa i bardziej przyciąga uwagę, stąd więcej kliknięć?
🧠 Test drugi
Dlatego w drugim teście James umieścił tylko dwie wersje menu, tj.:
- Obramowana ikona hamburgera.
- Obramowana etykieta “menu”.
W tym teście ponownie wygrała etykieta tekstowa. Test A/B przeprowadzono wśród 240 000 użytkowników, a jego wyniki wykazały, że przycisk „menu” został kliknięty o 20% więcej niż przycisk hamburgera.
Moim zdaniem etykieta tekstowa z obramowaniem kojarzy się mocno z przyciskiem a to sugeruje coś, co można kliknąć.
🧠 Test trzeci
Inny test na temat menu przeprowadzono w aplikacji Zeebox. Tym razem testowano, czy ukrycie opcji menu za ikoną hamburgera wpłynie na konwersje. Do tego testu przygotowano więc dwa warianty menu:
- Menu hamburgera, gdzie wszystkie opcje zostały ukryte.
- Menu hamburgera, gdzie ważne opcje zostały na widoku w formie zakładek.
Na pierwszy rzut oka ukrycie pozycji za menu hamburgera wprowadza porządek w na górnym pasku. Niestety testy wykazały co innego. Wykrywalność pozycji w menu wynosiła:
- Przy opcjach za menu hamburgera tylko 15% wykryło opcje menu.
- Przy widocznych zakładach aż 85% użytkowników zlokalizowało pozycje.
Twórcy tej aplikacji doszli do wniosku, że użytkownikom należy pokazać na widoku różne dostępne opcje, aby zachęcić ich do klikania, eksploracji i zabawy z aplikacją.
🧠 Badanie Nielsena
Nielsen Norman Group, przeprowadziła badania nad skutecznością menu hamburgerowego w porównaniu do tradycyjnego menu.
Badanie:
https://www.nngroup.com/articles/hamburger-menus
Badanie to pokazało, że menu hamburgerowe jest mniej intuicyjne i mniej skuteczne w przyciąganiu uwagi użytkowników niż tradycyjne menu nawigacyjne.
Wyniki: Użytkownicy często ignorują ikony hamburgera, co prowadzi do mniejszej liczby interakcji z ważnymi sekcjami strony. W jednym z badań zauważono, że tradycyjne menu zwiększyło zaangażowanie użytkowników o 20-30% w porównaniu do menu hamburgerowego.
Czytaj poprzedni
Statystyki porzucenia formularza 🚀
Czytaj kolejny