Mając choć trochę styczność z webwritiginem na pewno nie raz przyszło Ci usłyszeć, że korzyści powinny być prezentowane na początku, aby szybko przyciągnąć uwagę klienta i stworzyć emocjonalne połączenie z produktem. 

Korzyści odpowiadają na pytanie „co z tego będę mieć?”, co jest kluczowe dla wielu konsumentów.

Dla przypomnienia:

  • Korzyści to: “Nasz blender skraca czas przygotowywania posiłków o połowę”.
  • Funkcje to: “Mocny silnik 1200 W, 5 prędkości, łatwe czyszczenie”.

W sklepie internetowym większość filtrów w kategorii opiera się na atrybutach produktu czyli na jego cechach.

🤔 Zatem czy nie warto zmienić tę zależność i stworzyć filtry oparte o korzyści?

💪
Zostań członkiem PRO i osiągnij wyższe konwersje.

Co otrzymasz w ramach konta pro?

🚀 Streszczenia z badań i testów A/B.
🚀 Co miesiąc nowe badania.
🚀 Sprawdzone porady, które zwiększą konwersję.
🚀 Odpowiedzi na dylematy UX, CRO, marketingowe.
🚀 Dostęp do innych portali od przeprojektowani.pl

🔒 Kupuję dostęp za 240 zł/rok 🔒

Masz już dostęp? Zaloguj się.

🧠 Badanie

Okazuje się, że w przeprowadzonych 8 testach klienci wybrali więcej produktów, które były sortowane ze względu na korzyści, jakie oferują (np. herbata na lepszy sen, na trawienie, dodająca energii), niż ze względu na cechy (np. rumiankowa, jaśminowa, miętowa)

Klienci w produktach z korzyściami na początku kupili:

  • 10,9% więcej batonów energetycznych
  • 49% więcej jogurtu
  • 57,5% więcej dżemów
  • 17,5% więcej herbaty

Badanie:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0022435924000010?via%3Dihub

🧐Dlaczego ludzie wolą korzyści?

➡️ Klienci często kierują się emocjami i podstawowymi potrzebami. Korzyści pokazują, jak produkt zaspokoi ich potrzeby i pragnienia.

➡️ Opisy skupiające się na korzyściach pokazują, jak produkt rozwiązuje problem klienta, co może być bardziej przekonujące niż same funkcje.

➡️ Decyzje zakupowe są często podejmowane na poziomie emocjonalnym. Korzyści odwołują się do emocji, podczas gdy funkcje są bardziej logiczne i techniczne.

👉Co warte uwagi

Efekt jest jeszcze większy, gdy napiszesz szczegółowe korzyści (np. stabilny poziom cukru we krwi), a nie ogólne (np. lepsze zdrowie).

Efekt ten jest mniejszy, jeśli w tekście dajesz moment na zawahanie, np. pisząc “Wyobraź sobie, że posiadasz energię przez cały dzień”.

👉Czy należy rezygnować z funkcji?

W żadnym wypadku. 

➡️ Funkcje nadal powinny stanowić integralną część opisu produktu. Ba! W niektórych produktach funkcję mogą być ważniejsze niż korzyści, np. zakup samochodu.

Często nawet nie musisz pisać dosłownie o korzyściach, ponieważ funkcja mówi za siebie.

Wymieniając funkcje „4 kamery z widokiem 360” nie potrzebują dodatkowego wyjaśnienia w postaci korzyści: “…aby nie przejechać roweru swojego dziecka”.

Ale już tworząc reklamę wideo dla tych kamer, prawdopodobnie pokażesz cofający samochód, który zatrzymuje się przed rowerkiem dziecka, wywołując dodatkowy efekt emocjonalny.

Innym przykładem może być catering dietetyczny  – jeśli chcesz konkurować z dużymi krajowymi graczami, to Twoje cechy będą bardziej interesować dla Twoich potencjalnych klientów, którzy zapewne znają już korzyści i wiedzą już o wygodzie oszczędzania czasu, jaką dają gotowe zestawy obiadowe.

➡️ Funkcje powinny wspierać i wyjaśniać, w jaki sposób produkt dostarcza opisanych wcześniej korzyści. To podejście pozwala na logiczne uzasadnienie emocjonalnych korzyści.

Zachowaj więc równowagę.

👉Podsumowanie

Jeśli więc Twoje produkty posiadają wiele korzyści, warto rozważyć wdrożenia filtra opartego o korzyści. Przykład dla batonów energetycznych, gdzie filtr oparty o korzyści i funkcje może wyglądać tak:

Korzyści:

  • Na zwiększenie energii
  • Na regenerację
  • Na koncentrację
  • Na pamięć

Funkcje:

  • Z witaminą b12
  • Zwiększona ilość błonnika
  • Z magnezem
  • Z antyoksydantami