Przekonanie konsumentów, że kupują więcej, niż jest w rzeczywistości, to niezawodny sposób na zwiększenie sprzedaży, np. grube pokrywki na pudełku lodów czy większe opakowanie niż zawartość.

🤔 A co do tego ma nasycenie kolorów na produkcie?

💪
Zostań członkiem PRO i osiągnij wyższe konwersje.

Co otrzymasz w ramach konta pro?

🚀 Streszczenia z badań i testów A/B.
🚀 Co miesiąc nowe badania.
🚀 Sprawdzone porady, które zwiększą konwersję.
🚀 Odpowiedzi na dylematy UX, CRO, marketingowe.
🚀 Dostęp do innych portali od przeprojektowani.pl

🔒 Kupuję dostęp za 240 zł/rok 🔒

Masz już dostęp? Zaloguj się.

🧠 Badanie 1

Badania pokazują, że nasycenie kolorów może wpływać na postrzeganie rozmiaru produktu.

W jednym z eksperymentów przeprowadzonych przez Henrik Hagtvedt i Adama Brasela, uczestnicy oceniali bardziej nasycone kolory jako większe w porównaniu z mniej nasyconymi. Badanie wykazało, że im bardziej nasycony kolor, tym większy wydaje się produkt.

Badanie:
https://www.discovermagazine.com/mind/size-and-color-saturation-a-perceptual-connection

Zastosowanie tej wiedzy może być szczególnie korzystne w marketingu i projektowaniu opakowań. Firmy mogą używać bardziej nasyconych kolorów, aby produkty wydawały się większe, co może wpływać na decyzje zakupowe klientów.

🧠Badania: czy wpływa to na konwersję?

➡️ Przyjmy się z badaniu, które przeprowadziło Carroll School of Management przy Boston College, gdzie grupie osób pokazano sklep internetowy, a w nim dwa laptopy o identycznych parametrach.

➡️ Jedyną rzeczą, która różniła oba laptopy, był kolor: jeden był jasnoczerwony, drugi był również czerwony, ale bardziej stonowany.

➡️ Testowane osoby stwierdzili, że ten z nasyconymi kolorami posiada większą średnicę ekranu w porównaniu z mniej nasyconym czerwonym laptopem.

➡️ Co więcej, dalsze badanie wykazało, że wpływ nasycenia kolorów na rozmiar produktu wpływa na gotowość kupujących do płacenia: badani stwierdzili,, że zapłacą więcej za produkty, które postrzegali jako większe, nawet jeśli rzeczywiste rozmiary produktów były identyczne.

➡️ Kolejne badanie opublikowane w Journal of Consumer Research wykazało, że produkty o bardziej nasyconych kolorach są postrzegane jako większe.

➡️ Dodatkowo  ankietowani byli skłonni zapłacić o 18,5% więcej za walizkę w bardziej nasyconym kolorze, co sugeruje, że kolor ma znaczący wpływ na postrzeganą wartość produktu​.

—-

Badania:
https://www.psychologytoday.com/us/blog/general-intelligence/201708/these-colors-make-products-look-bigger

https://www.deepdyve.com/lp/wiley/less-saturated-more-eco-friendly-color-saturation-and-consumer-Hmq87Zi7Yj

Hagtvedt, H. i Brasel, SA (2017). Nasycenie kolorów zwiększa postrzeganą wielkość produktu. Journal of Consumer Research, ucx039.

Walker, P., Francis, BJ i Walker, L. (2010). Iluzja jasności i wagi. Psychologia eksperymentalna.

Mahnke, FH (1996). Kolor, środowisko i reakcja człowieka: interdyscyplinarne rozumienie koloru i jego zastosowanie jako korzystnego elementu w projektowaniu środowiska architektonicznego.

🎨Kiedy mniejsze nasycenie?

Produkty premium często wykorzystują kolory o niższym nasyceniu, które mogą być postrzegane jako bardziej eleganckie i luksusowe. Na przykład, delikatne, stonowane kolory mogą kojarzyć się z wyrafinowaniem i prestiżem.

🎨Kiedy większe nasycenie?

Kolory o wysokim nasyceniu mogą przyciągać uwagę konsumentów, co jest korzystne gdy produkt musi wyróżniać się na półce w tłumie innych.

Obiekty o wyższym nasyceniu kolorów przyciągają więcej uwagi, co oznacza, że ludzie spędzają więcej czasu na ich oglądaniu i częściej je zapamiętują. 

Działa to szczególnie dobrze w kontekście reklamowym i sprzedażowym, gdzie przyciągnięcie uwagi konsumenta jest kluczowe dla skuteczności przekazu.