Wybór między formularzem jednoetapowym a wieloetapowym może mieć istotny wpływ na konwersję. Oba podejścia mają swoje zalety i wady.
Formularze jednoetapowe są mniej elastyczne, jeśli chodzi o zbieranie bardziej złożonych danych.
Z kolei wieloetapowe formularze zwiększają ryzyko porzucenia procesu, jeśli użytkownik zdecyduje, że formularz trwa zbyt długo lub jeśli napotka problem na którymkolwiek etapie.
🧐 Co wybrać?
🧠Badanie
W pierwszym badaniu firmy VWO testowano formularz firmy Reassured – brokera ubezpieczeniowego. Oczywiście celem było zwiększenie ukończenia procesu w formularzu jakim jest wyliczenie składki ubezpieczenia.
Jak wiadomo tego typu formularz charakteryzuje duża liczba pól.
Stworzono więc dwie wersje:
- jednoetapowy
- wieloetapowy
W wieloetapowej wersji jedna odpowiedź to jeden krok.Na górze formularza dodano pasek postępu.
- 🏆 Wygrała wersja wieloetapowa, którą ukończyło o 31,23% więcej osób.
Badanie:
https://vwo.com/success-stories/reassured/
🧠Badanie 2
Kolejny test w tej sprawie polegał na przetestowaniu formularza jednoetapowego i dwuetapowego.
Okazało się, że ludzie woleli zobaczyć jednorazowo mniej pól, podzielonych na dwa etapy. Dzięki temu formularz wyglądał na łatwiejszy do wypełnienia.
- 🏆14% więcej osób ukończyło formularz 2-etapowy niż formularz 1-etapowy.
Badanie:
https://www.business2community.com/online-marketing/testing-2-step-vs-1-step-conversion-forms-022833
🧠 Inne badania:
Według statystyk HubSpot witryny osiągają o 86% wyższy współczynnik konwersji w przypadku formularzy wieloetapowych.
https://blog.hubspot.com/marketing/state-of-email-lead-capture
Badania grupy Conversionfanatics również potwierdzają wyższość wieloetapowych formularzy, które w teście osiągnęły o 52,9% więcej konwersji w porównaniu do wersji kontrolnej jaką był długi, jednoetapowy formularz.
https://conversionfanatics.com/multi-step-or-single-step-forms/
🧠 Badanie
Kilka testów w tym temacie wykonała również grupa Ventureharbour.
✔️ Test 1:
Formularz wieloetapowy przekształcił 53% odwiedzających witrynę w leady, pomimo zadawania wielu pytań (w tym o adres e-mail, imię, numer telefonu i wynagrodzenie).
✔️ Test 2
Zmiana formularz kontaktowego o konsultacje na wieloetapowy, spowodowała wzrost zapytań o 8% (wzrost liczby potencjalnych klientów o 743%).
✔️ Test 3
Narzędzie do tworzenia stron internetowych przeprowadziło podobny test, który zaowocował 59% wzrostem liczby leadów przy zmianie na formularz wieloetapowy.
Badanie:
https://econsultancy.com/how-to-optimize-your-lead-generation-forms-three-case-studies
👉 Dlaczego to działa?
W przypadku bardziej skomplikowanych formularzy, np. rejestracja na platformie, aplikacje finansowe, ankiety – formularze wieloetapowe mogą być bardziej skuteczne. Użytkownicy są bardziej skłonni do wypełnienia złożonych formularzy, gdy są one podzielone na kroki, które wydają się mniej przytłaczające.
👉 Zalety formularzy jednoetapowych
Użytkownicy widzą od razu, jakie informacje są wymagane, co pozwala im na lepsze zrozumienie całego procesu.
👉 Zalety formularzy wieloetapowych
Rozdzielenie formularza na kilka kroków może sprawić, że użytkownik nie czuje się przytłoczony ilością wymaganych informacji. Każdy etap wydaje się bardziej wykonalny.
🤓 Wnioski
➡️ Formularz jednoetapowy jest lepszy, gdy priorytetem jest szybkość, prostota i minimalna ilość wymaganych informacji.
➡️ Formularz wieloetapowy sprawdza się lepiej, gdy proces wymaga zebrania większej ilości informacji i potrzebne jest stopniowe prowadzenie użytkownika przez kolejne kroki.
Co otrzymasz w ramach konta pro?
🚀 Streszczenia z badań i testów A/B.
🚀 Co miesiąc nowe badania.
🚀 Sprawdzone porady, które zwiększą konwersję.
🚀 Odpowiedzi na dylematy UX, CRO, marketingowe.
🚀 Dostęp do innych portali od przeprojektowani.pl