Pamiętasz piosenkę, która przenosi Cię do wakacji z dzieciństwa? Albo zapach, który przywołuje wspomnienia z domu babci? Właśnie to uczucie – nostalgia – okazuje się dobrym narzędziem marketingowym.
Co otrzymasz w ramach konta pro?
🚀 Streszczenia z badań i testów A/B.
🚀 Co miesiąc nowe badania.
🚀 Sprawdzone porady, które zwiększą konwersję.
🚀 Odpowiedzi na dylematy UX, CRO, marketingowe.
🚀 Dostęp do innych portali od przeprojektowani.pl
Masz już dostęp? Zaloguj się.
👀Siła nostalgii
Weź za przykład powroty, które lubimy: do starych filmów (Kevin sam w domu), zestawy LEGO dla dorosłych. Wszystko za sprawą nostalgii.
Jak myślisz, dlaczego Nintendo Switch jest jedną z najlepiej sprzedających się współcześnie konsolą? Mimo, że grafika nie jest najwyższych lotów.
Firma doskonale wykorzystuje nostalgię. Powrót do gier z dzieciństwa typu Mario oraz beztroskie granie w każdym miejscu, porównywalne z GameBoyem, to coś co znają obecni 30-40 latkowie.
🧠 Badania
Badania pokazują, że odwołanie się do sentymentu i wspomnień pozwala dotrzeć do odbiorców na głębszym, emocjonalnym poziomie. Gdy łączysz swoją markę z czymś, co ludzie już kochają, tworzysz poczucie zaufania.
Pozytywny wpływ nostalgii na naszą psychikę potwierdza szereg badań:
2. Wrocław University of Economics
3. Według badań Kantar.com reklamy z elementami nostalgicznymi wykazują +15 punktów wzrostu przyjemniejszego odbioru.
👉 Jak wykorzystać ją w pisaniu?
Wspomnienie starych, dobrych czasów zbliża czytelnika do marki. Opowiedz historię, przywołaj wspólne wspomnienia w treści.
Używaj zwrotów:
- Czy pamiętasz?
- Kiedyś…
- Kiedy sięgamy pamięcią do…
- Wracają wspomnienia o…
Dzięki nim pobudzisz pamięć czytelnika. Zobacz jak tym sposobem napiszesz świetny wstęp do storytellingu:
„Czy pamiętasz zwisanie z trzepaka głową w dół? Budowanie baz? Bieganie z pistoletami z patyka? Chodzenie po drzewach? Chowanie się w krzakach? Podchody?”
👉 Jak wykorzystać nostalgię w projektowaniu?
Dodaj elementy, kojarzące się z przeszłością. Oczywiście o ile projekt oraz interfejs na to pozwala:
- Retro palety kolorów i typografia.
- Ziarniste tekstury, papier, metal, plastik.
- Dźwięki, np. dźwięk maszyny do pisania przy wpisywaniu lub znany dźwięk, np. z gry Mario jako powiadomienie.
- Animacje nawiązujące do klasycznych interfejsów, np. efekt przewijania podobny do rolki filmu.

👉 Jak wykorzystać nostalgię w marketingu?
Okazuje się, że w marketingu jest duże pole dla nostalgii. Według bazy badań Kantar, gdzie znajduje się 250 000 reklam, mniej niż 3% zawiera elementy nostalgiczne.
Jak twierdzi firma reklamy nostalgiczne mają o +13 punktów większe prawdopodobieństwo, że staną się wirusowe w porównaniu z reklamami bez nostalgii.
Firmowa historia to gotowy materiał na nostalgiczną narrację.
- Świętuj rocznice lub kamienie milowe firmy.
- Pokaż, jak zmieniał się produkt na przestrzeni lat.
- Podkreśl długą tradycję jako sygnał niezawodności.
- Udostępniaj zdjęcia lokalizacji firmy sprzed lat.
- Pokaż dawne zdjęcia zespołu.
- Publikuj archiwalne reklamy czy opakowania produktów.
Czytaj poprzedni
Czy listy rozwijane obniżają konwersję?
Czytaj kolejny