Pewnie znasz powtarzane do znudzenia twierdzenie marketingowe, że osoby na zdjęciu reklamowym powinny patrzeć wprost do kamery aparatu.

Czy faktycznie tak jest? A co na to badania?

💪
Zostań członkiem PRO i osiągnij wyższe konwersje.

Co otrzymasz w ramach konta pro?

🚀 Streszczenia z badań i testów A/B.
🚀 Co miesiąc nowe badania.
🚀 Sprawdzone porady, które zwiększą konwersję.
🚀 Odpowiedzi na dylematy UX, CRO, marketingowe.
🚀 Dostęp do innych portali od przeprojektowani.pl

🔒 Kupuję dostęp za 240 zł/rok 🔒

Masz już dostęp? Zaloguj się.

🧠 Co mówią badania?

Badanie Journal of Consumer Research wykazało, że sprzedaż kapeluszy przeciwsłonecznych wzrosła o 30%, gdy modelka odwraca wzrok od aparatu w porównaniu do sytuacji, gdy modelka nawiązuje bezpośredni kontakt wzrokowy.

Badanie:
https://academic.oup.com/jcr/article-abstract/48/1/123/6050834?redirectedFrom=fulltext&login=false

➡️ Ponadto testowane osoby ocenili zegarek na reklamie o 19% lepiej, gdy modelka odwróciła wzrok od widza.

➡️ Z kolei w petycji na rzecz ofiar przemocy domowej 75,2% uczestniczek podpisało się, gdy modelka spojrzała bezpośrednio, a tylko 53,8% podpisało się, gdy wzrok był odwrócony od aparatu.

❌ Kiedy NIE patrzeć wprost do kamery?

➡️ Jeśli produkt ma charakter hedonistyczny (np. dekoracje, jedzenie, moda, doświadczenia, drogeria), reklamy emocjonalne będą najskuteczniejsze.

➡️ Klient szybciej wyobrazi siebie skaczącego na spadochronie, jeśli model będzie patrzeć w przestrzeń nieba, a nie do kamery. Odwrócone spojrzenie ułatwia wyobrażenie sobie siebie w sytuacji korzystania z produktu.

✅ Kiedy model POWINIEN patrzeć w kamerę?

➡️ W przypadku produktów wymagających budowania zaufania i relacji, takich jak produkty higieny osobistej oraz w produktach użytkowych, usługach, np. usługi księgowe, prawnik – aby przekazać jasny i bezpośredni komunikat.

➡️ Kiedy modelki patrzą bezpośrednio w kamerę, stwarza to wrażenie bezpośredniej interakcji z widzem, dzięki czemu reklama wydaje się bardziej osobista.

➡️ Spojrzenie w stronę widza sprawdzi się też, gdy przekaz wywołuje negatywne emocje (np. kampania dotycząca niebezpieczeństw związanych z jazdą pod wpływem alkoholu).

➡️ Patrząca bezpośrednio do kamery osoba w reklamie wzmocni oddziaływanie i powagę przekazu. Osoba patrząca wprost na widza wydaje się bardziej wiarygodna.