Kolory, a zwłaszcza ich nasycenie, odgrywają istotną rolę w percepcji wizualnej i mogą wpływać na to, jak konsument ocenia jakość, prestiż czy wartość danego produktu.
🧐 Czy według badań lepiej zastosować nasycone czy mniej nasycone barwy?
Co otrzymasz w ramach konta pro?
🚀 Streszczenia z badań i testów A/B.
🚀 Co miesiąc nowe badania.
🚀 Sprawdzone porady, które zwiększą konwersję.
🚀 Odpowiedzi na dylematy UX, CRO, marketingowe.
🚀 Dostęp do innych portali od przeprojektowani.pl
Masz już dostęp? Zaloguj się.
🧠Badanie
Odpowiedź przyniesie nam badanie Hagtvedt i Brasel (2017), którzy przeprowadzili 6 eksperymentów, aby przetestować wpływ nasycenia kolorów na postrzeganie wielkości obiektów.
W jednym z tych eksperymentów osoby badane musiały odgadnąć rozmiar dwóch podobnych obiektów prezentowanych jednocześnie, różniących się jedynie nasyceniem kolorów.
- 🏆 Ponad 65% osób badanych oceniło obiekt o wyższym nasyceniu kolorów jako większy od rozmiaru jego mniej nasyconego odpowiednika.
Badanie:
https://www.researchgate.net/publication/312870860_Color_Saturation_Increases_Perceived_Product_Size
🧠Badanie 2
W kolejnym teście kazali osobom badanym napełnić kubek fasolkami żelkowymi. Odkryli, że osoby badane wrzucały znacznie więcej fasolek żelkowych do kubka, gdy kubek ten miał wyższy poziom nasycenia kolorów.
Stało się tak, ponieważ wysokie nasycenie sprawiało, że kubek wydawał się większy w oczach osób badanych, co skłoniło je do wsypania do kubka większej ilości fasolek, aby napełnić „większy” kubek.
- 👀 Testy wykazały, że uczestnicy eksperymentu poświęcali znacznie więcej uwagi obiektom o wyższym nasyceniu kolorów, w porównaniu do tych mniej nasyconych.
🧠Badanie 3
W innym eksperymencie, uczestnicy zostali poproszeni o wykonanie zadania zakupowego, polegającego na znalezieniu odpowiedniej walizki.
Mieli oni do wyboru małą walizkę, która zmieściłaby się w schowku bagażowym, oraz dużą walizkę, zdolną pomieścić więcej przedmiotów.
- Badania wykazały, że przy poszukiwaniu małej walizki, badani preferowali te o mniej intensywnych kolorach.
- Natomiast w przypadku dużych walizek, większym zainteresowaniem cieszyły się te o bardziej nasyconych barwach.
👉Kiedy mniejsze nasycenie?
➡️ Produkty premium często wykorzystują kolory o niższym nasyceniu, które mogą być postrzegane jako bardziej eleganckie i luksusowe. Na przykład, delikatne, stonowane kolory mogą kojarzyć się z wyrafinowaniem i prestiżem.
👉Kiedy większe nasycenie?
➡️ Kolory o wysokim nasyceniu mogą przyciągać uwagę konsumentów, co jest korzystne gdy produkt musi wyróżniać się na półce.
➡️ Obiekty o wyższym nasyceniu kolorów przyciągają więcej uwagi, co oznacza, że ludzie spędzają więcej czasu na ich oglądaniu i częściej je zapamiętują.
➡️ Działa to szczególnie dobrze w kontekście reklamowym i sprzedażowym, gdzie przyciągnięcie uwagi konsumenta jest kluczowe dla skuteczności przekazu.
Czytaj poprzedni
Czy funkcja porównania produktu obniży czy zwiększy konwersję?
Czytaj kolejny