Wytyczne GDPR i CCPA wymagają, aby strony internetowe uzyskały wyraźną i świadomą zgodę użytkowników przed umieszczeniem plików cookie na ich urządzeniach.

Dlatego wiele stron stosuje dobrze widoczne bannery, często na całą stronę, przysłaniając tym samym całą treść już na starcie.

🧐 Czy jest to dobra praktyka?

💪
Zostań członkiem PRO i osiągnij wyższe konwersje.

Co otrzymasz w ramach konta pro?

🚀 Streszczenia z badań i testów A/B.
🚀 Co miesiąc nowe badania.
🚀 Sprawdzone porady, które zwiększą konwersję.
🚀 Odpowiedzi na dylematy UX, CRO, marketingowe.
🚀 Dostęp do innych portali od przeprojektowani.pl

🔒 Kupuję dostęp za 240 zł/rok 🔒

Masz już dostęp? Zaloguj się.

🧠Badanie

Odpowiedź przyniesie nam badanie, gdzie przeprowadzono testy na ponad 80 000 unikalnych odwiedzających stronę internetową. Badanie przeprowadzono w okresie od listopada 2018 r. do marca 2019 r.

Jak się okazało najmniejsza interakcja jest związana z bannerem umieszczonym na górze ekranu, na całą jego szerokość. Baner na całą stronę powodował najmniejszą ilość akceptacji.

Badanie:
https://teamusec.de/pdf/conf-ccs-UtzDFSH19.pdf

Powiadomienie o zgodzie umieszczone w lewym dolnym rogu ekranu spotkało się z największą liczbą interakcji (zarówno odrzuceń, jak i akceptacji), a wskaźniki akceptacji wyniosły od 18 do 26%.

Z kolei banner umieszczony w prawym dolnym rogu zapewnił najwyższy wskaźnik akceptacji, wynoszący około 34% na komputerach stacjonarnych i 3,4% na urządzeniach mobilnych.

🧠Badanie 2

Podobne wyniki dało badanie Morningbound. Umieszczenie banneru z informacją o zgodzie na pliki cookie na dole strony spowodowało wzrost akceptacji  o 7,7% w porównaniu z dużym oknem umieszczonym na środku z ciemną nakładką.

W tym samym badaniu testerzy użyli dolnego banneru w formie paska i baneru pełnoekranowego. 

Założenie było takie, że dolny pasek był łatwiejszy do zignorowania w porównaniu z wyskakującym okienkiem pełnoekranowym, które uniemożliwia użytkownikowi zobaczenie treści. 

Wyniki pokazują, że pełnoekranowe wyskakujące okienko nie zwiększyło wskaźników zgody na pliki cookie. Wręcz przeciwnie, dolny baner cookie skutkował wyższymi wskaźnikami akceptacji zgody (76,26% w porównaniu z 70,8%).

Badanie:
https://morningbound.dk/en/cookie-consent-position-best-practice

👉Dlaczego tak się dzieje?

➡️ Bannery umieszczone na dole zazwyczaj działają lepiej, ponieważ są mniej destrukcyjne.

➡️ Bannery na całą stronę mogą być bardziej inwazyjne, zmuszając użytkowników do podjęcia decyzji przed uzyskaniem dostępu do treści.

Podsumowując, mniej inwazyjny, dobrze zaprojektowany banner cookie umieszczony na dole ekranu jest zazwyczaj bardziej skuteczny w uzyskaniu zgody użytkownika bez zakłócania jego doświadczenia.

💡Dla ciekawskich

Nie wiem czy wiesz, ale według tego badania, najwyższy wskaźnik akceptacji plików cookies odnotowano w Polsce (64%), a najniższy w Stanach Zjednoczonych (32%).

https://www.statista.com/statistics/1273012/consent-cookies-worldwide