Projektując strony, na pewno słyszałeś/a s regułę mówiącą, że przycisk akcji powinien znajdować się w górnej części strony, tzw. “hero section”. To miejsce, które użytkownicy widzą jako pierwsze po załadowaniu strony.
👎 Przeciwnicy tej praktyki twierdzą, że umieszczenie wezwania do działania na samej górze prosi klienta o akcję, zanim dostrzeże on wartość w tym, dlaczego powinien działać, lub zanim w ogóle dowie się, czym jest produkt.
👍 Zwolennicy argumentują, że użytkownicy częściej klikają przyciski, które są od razu widoczne, bez potrzeby przewijania strony.
🧐 Co na ten temat mówią badania?
Co otrzymasz w ramach konta pro?
🚀 Streszczenia z badań i testów A/B.
🚀 Co miesiąc nowe badania.
🚀 Sprawdzone porady, które zwiększą konwersję.
🚀 Odpowiedzi na dylematy UX, CRO, marketingowe.
🚀 Dostęp do innych portali od przeprojektowani.pl
Masz już dostęp? Zaloguj się.
🧠 Badanie
Nielsen Norman Group przeprowadziła dwa badania dotyczące linii zgięcia. Okazuje się, że aż 57% czasu na stronie użytkownicy spędzają w górnej części strony. Ponadto:
- W 2010 roku 80% czasu spędzanego przez użytkowników na oglądaniu treści przypadało na część ekranu powyżej linii zagięcia.
- W 2018 roku liczba ta zmniejszyła się do 57%.
Badania te pokazują, że choć użytkownicy są coraz bardziej skłonni do przewijania, nadal większość ich uwagi skupia się na górnej części strony.
Badania:
https://www.nngroup.com/articles/scrolling-and-attention/
https://www.nngroup.com/articles/page-fold-manifesto
![](https://pewnestrategie.pl/wp-content/uploads/2024/09/linia-zgiecia-958x1024.jpg)
🧠👍 Badanie 2
Według badań Google reklamy wyświetlane powyżej linii zagięcia miały widoczność na poziomie 73% , podczas gdy te poniżej miały widoczność na poziomie zaledwie 44%.
https://think.storage.googleapis.com/docs/the-importance-of-being-seen_study.pdf
🧠👍 Badanie 3
Testy przeprowadzone przez Unbounce wykazały, że przeniesienie CTA powyżej linii zagięcia na stronie docelowej zwiększyło konwersje o 41%.
Co warte zaznaczenia przycisk w górnej sekcji przewijał stronę w dół, do opcji w tabeli cenowej poniżej linii zgięcia.
https://unbounce.com/conversion-rate-optimization/landing-page-cta-placement
🧠👎Kontr badania 1
W większości badań umieszczenie przycisku CTA na samej górze jest skuteczne, jednak istnieją wyjątki. W niektórych przypadkach, zwłaszcza gdy potrzebny jest większy kontekst lub wyjaśnienie przed podjęciem decyzji, CTA umieszczone poniżej może być bardziej efektywne.
Marketing Experiments przeprowadziło badanie z The Boston Globe, które wskazało, że nie było znaczącej różnicy w zaangażowaniu użytkowników między CTA umieszczonymi powyżej linii zagięcia a tymi poniżej.
https://marketingexperiments.com/conversion-marketing/below-the-fold-boston-globe-tes
🧠👎Kontr badania 2
Test przeprowadzony przez dr Flinta McGlaughlina, dyrektora generalnego MECLABS pokazały, że strona z wezwaniem do działania umiejscowionym na samym dole konwertowała o 20% więcej niż gdy przycisk był na samej górze.
https://youtu.be/zbXcPqAI5GI?si=n3b2QYIWn_gAAK3W
🧠👎Kontr badania 3
Michael Lykke Aagaard z Content Verve odkrył, że umieszczenie wezwania do działania na tej stronie daleko poniżej linii zgięcia przyczyniło się do wzrostu liczby odwiedzin o 304%.
http://contentverve.com/how-moving-the-call-to-action-below-the-fold-generated-a-304-lift
🧠👎Kontr badania 4
Do podobnych wniosków doszedł autor Advanced Google AdWords, współzałożyciel Adalysis. Jego parokrotne testy wykazały zmniejszenie współczynnika konwersji, gdy przycisk przeniesiono na samą górę strony.
https://bgtheory.com/blog/when-best-practices-fail
👉Podsumowanie
➡️ CTA poniżej linii zagięcia dają więcej miejsca na wyjaśnienie złożonych ofert produktów.
➡️ Umieszczenie wezwania do działania powyżej linii zagięcia sprawdza się najlepiej, jeśli oferta produktu jest prosta i potencjalny klient nie musi wiele myśleć, aby podjąć świadomą decyzję.
➡️ Jak widzisz wiele zależy od kontekstu i specyfiki produktu. Idealne umiejscowienie wezwania do działania zależy od złożoności Twojej oferty.
➡️ Tak naprawdę wskaźniki konwersji mogą nie mieć nic wspólnego z tym, czy przycisk znajduje się powyżej linii zagięcia, a wszystko zależy od tego, czy przycisk znajduje się poniżej odpowiedniej ilości tekstu, który idealnie wyjaśnia i zachęca do oferty.
➡️ Warto przeprowadzać testy A/B, aby znaleźć optymalne umiejscowienie CTA dla konkretnej strony.
Czytaj poprzedni
Czy znane zasady na temat przycisków CTA faktycznie konwertują?
Czytaj kolejny