Projektując strony, na pewno słyszałeś/a s regułę mówiącą, że przycisk akcji powinien znajdować się w górnej części strony, tzw. “hero section”. To miejsce, które użytkownicy widzą jako pierwsze po załadowaniu strony.

👎 Przeciwnicy tej praktyki twierdzą, że umieszczenie wezwania do działania na samej górze prosi klienta o akcję, zanim dostrzeże on wartość w tym, dlaczego powinien działać, lub zanim w ogóle dowie się, czym jest produkt.

👍 Zwolennicy argumentują, że użytkownicy częściej klikają przyciski, które są od razu widoczne, bez potrzeby przewijania strony.

🧐 Co na ten temat mówią badania?

💪
Zostań członkiem PRO i osiągnij wyższe konwersje.

Co otrzymasz w ramach konta pro?

🚀 Streszczenia z badań i testów A/B.
🚀 Co miesiąc nowe badania.
🚀 Sprawdzone porady, które zwiększą konwersję.
🚀 Odpowiedzi na dylematy UX, CRO, marketingowe.
🚀 Dostęp do innych portali od przeprojektowani.pl

🔒 Kupuję dostęp za 240 zł/rok 🔒

Masz już dostęp? Zaloguj się.

🧠 Badanie

Nielsen Norman Group przeprowadziła dwa badania dotyczące linii zgięcia. Okazuje się, że aż 57% czasu na stronie użytkownicy spędzają w górnej części strony. Ponadto:

  • W 2010 roku 80% czasu spędzanego przez użytkowników na oglądaniu treści przypadało na część ekranu powyżej linii zagięcia.
  • W 2018 roku liczba ta zmniejszyła się do 57%.

Badania te pokazują, że choć użytkownicy są coraz bardziej skłonni do przewijania, nadal większość ich uwagi skupia się na górnej części strony.

Badania:
https://www.nngroup.com/articles/scrolling-and-attention/
https://www.nngroup.com/articles/page-fold-manifesto

🧠👍 Badanie 2

Według badań Google reklamy wyświetlane powyżej linii zagięcia miały widoczność na poziomie 73% , podczas gdy te poniżej miały widoczność na poziomie zaledwie 44%.

https://think.storage.googleapis.com/docs/the-importance-of-being-seen_study.pdf

🧠👍 Badanie 3

Testy przeprowadzone przez Unbounce wykazały, że przeniesienie CTA powyżej linii zagięcia na stronie docelowej zwiększyło konwersje o 41%.

Co warte zaznaczenia przycisk w górnej sekcji przewijał stronę w dół, do opcji w tabeli cenowej poniżej linii zgięcia.

https://unbounce.com/conversion-rate-optimization/landing-page-cta-placement

🧠👎Kontr badania 1

W większości badań umieszczenie przycisku CTA na samej górze jest skuteczne, jednak istnieją wyjątki. W niektórych przypadkach, zwłaszcza gdy potrzebny jest większy kontekst lub wyjaśnienie przed podjęciem decyzji, CTA umieszczone poniżej może być bardziej efektywne.

Marketing Experiments przeprowadziło badanie z The Boston Globe, które wskazało, że nie było znaczącej różnicy w zaangażowaniu użytkowników między CTA umieszczonymi powyżej linii zagięcia a tymi poniżej.

https://marketingexperiments.com/conversion-marketing/below-the-fold-boston-globe-tes

🧠👎Kontr badania 2

Test przeprowadzony przez dr Flinta McGlaughlina, dyrektora generalnego MECLABS pokazały, że strona z wezwaniem do działania umiejscowionym na samym dole konwertowała o 20% więcej niż gdy przycisk był na samej górze.

https://youtu.be/zbXcPqAI5GI?si=n3b2QYIWn_gAAK3W

🧠👎Kontr badania 3

Michael Lykke Aagaard z Content Verve odkrył, że umieszczenie wezwania do działania na tej stronie daleko poniżej linii zgięcia przyczyniło się do wzrostu liczby odwiedzin o 304%.

http://contentverve.com/how-moving-the-call-to-action-below-the-fold-generated-a-304-lift

🧠👎Kontr badania 4

Do podobnych wniosków doszedł autor Advanced Google AdWords, współzałożyciel Adalysis. Jego parokrotne testy wykazały zmniejszenie współczynnika konwersji, gdy przycisk przeniesiono na samą górę strony.

https://bgtheory.com/blog/when-best-practices-fail

👉Podsumowanie

➡️ CTA poniżej linii zagięcia dają więcej miejsca na wyjaśnienie złożonych ofert produktów.

➡️ Umieszczenie wezwania do działania powyżej linii zagięcia sprawdza się najlepiej, jeśli oferta produktu jest prosta i potencjalny klient nie musi wiele myśleć, aby podjąć świadomą decyzję.

➡️ Jak widzisz wiele zależy od kontekstu i specyfiki produktu. Idealne umiejscowienie wezwania do działania zależy od złożoności Twojej oferty.

➡️ Tak naprawdę wskaźniki konwersji mogą nie mieć nic wspólnego z tym, czy przycisk znajduje się powyżej linii zagięcia, a wszystko zależy od tego, czy przycisk znajduje się poniżej odpowiedniej ilości tekstu, który idealnie wyjaśnia i zachęca do oferty.

➡️ Warto przeprowadzać testy A/B, aby znaleźć optymalne umiejscowienie CTA dla konkretnej strony.