Tryb ciemny w ostatnich latach zyskał na popularności, szczególnie wśród użytkowników przeglądających w warunkach słabego oświetlenia. Zmniejsza zmęczenie oczu i zużycie baterii na ekranach.
🧐 Na początek kilka statystyk:
Co otrzymasz w ramach konta pro?
🚀 Streszczenia z badań i testów A/B.
🚀 Co miesiąc nowe badania.
🚀 Sprawdzone porady, które zwiększą konwersję.
🚀 Odpowiedzi na dylematy UX, CRO, marketingowe.
🚀 Dostęp do innych portali od przeprojektowani.pl
Masz już dostęp? Zaloguj się.
🧠Badanie
📊 W grudniu 2021 r. Chrome Platform Status wykazało, że użytkownicy wybierający ustawienie „prefer dark” odpowiadali za 22% ruchu w sieci. Badanie.
📊 Natomiast w 2024 roku prawie 82% użytkowników smartfonów korzysta z trybu ciemnego. Badanie.
📊 Po godzinie 22:00 około 82,7% użytkowników przełączało swoje telefony w tryb ciemny, co wskazuje na pewien trend użytkowania. Badanie.
📊 W 2020 r. 29% subskrybentów korzystających z programu Outlook dla komputerów Mac z systemem macOS i iOS korzystało z trybu ciemnego. Oczekiwano, że do końca 2022 r. liczba ta wzrośnie do 40% ( Litmus ). Badanie.
🧠Dobra do brzegu – jak tryb ciemny wpływa na konwersję?
Jak twierdzi firma Alphaefficiency badanie wykazało, że około 81,9% użytkowników Androida preferuje tryb ciemny, a 83% użytkowników przełącza się na tryb ciemny po godzinie 22:00, co sugeruje znaczną preferencję dla trybu ciemnego w warunkach słabego oświetlenia.
Badanie:
https://alphaefficiency.com/light-mode-vs-dark-mode
Inne badanie przeprowadzono na firmie Wrike, gdzie testem A/B sprawdzono dwie wersje strony, celem było zwiększenie leadów sprzedażowych. Jak twierdzi firma test pokazał lepszą konwersją o 52% w trybie ciemnym.
🌑Dlaczego ludzie lubią tryb ciemny?
➡️ Tryb ciemny może zapewnić użytkownikom bardziej wciągające i skupione przeglądanie stron internetowych.
➡️ Zmniejszony odblask ekranu i lepsza czytelność w warunkach słabego oświetlenia mogą sprawić, że użytkownik będzie dłużej korzystał z aplikacji.
➡️ Ciemne tła mogą uwydatnić kolorowe elementy wizualne i wezwania do działania, przyciągając większą uwagę i potencjalnie zwiększając współczynnik konwersji.
➡️ Motyw ciemny może stworzyć poczucie wyrafinowania i nowoczesności, co przypadnie do gustu niektórym odbiorcom poszukującym najwyższej jakości wrażeń podczas korzystania z sieci.
🌕Kiedy tryb jasny?
Wyniki badań A/B wskazują, że dla dłuższych bloków tekstu tryb jasny może być łatwiejszy do czytania, ponieważ czarny tekst na białym tle ma wyższy kontrast. Jednak dla krótszych fragmentów tekstu, np. w aplikacjach mobilnych, tryb ciemny może być bardziej komfortowy.
- Badania pokazują, że czytelność i zrozumiałość treści są lepsze w trybie jasnym, zwłaszcza dla długich artykułów.
Tryb ciemny może zmniejszać zmęczenie oczu w warunkach słabego oświetlenia, ale w jasnym oświetleniu tryb jasny jest zazwyczaj mniej męczący.
👀 Badania wykazały, że tryb ciemny może zwiększać zmęczenie oczu podczas czytania przez dłuższy czas w jasnym otoczeniu, ponieważ źrenice muszą się bardziej rozszerzać, co może prowadzić do rozmycia obrazu.
Badania:
https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1541931213601810
👉Polegaj na intuicji
W wielu przypadkach wprowadzenie trybu ciemnego jest przede wszystkim decyzją estetyczną, która niekoniecznie wpływa na poprawę użyteczności. Przykładowo, Spotify zdecydowało się na stałe wdrożenie trybu ciemnego, ponieważ użytkownicy wyraźnie preferowali ten wygląd w porównaniu do jasnej wersji interfejsu.
Osoby odpowiedzialne za ten wybór w Spotify porównały doświadczenie korzystania z aplikacji do wrażeń z kina.
Pamiętaj, że ten test jest z cyklu “tu działa, a tam nie musi”. Każda strona internetowa będzie skierowana do różnych grup odbiorców, nawet strony w tej samej niszy będą działać inaczej.
Kolor może nie mieć tutaj aż takiego znaczenia jeśli reszta projektu nie będzie przyjemna.
Dlatego warto dać użytkownikom wybór i wprowadzić przełączanie między trybem jasnym i ciemnym.
Czytaj poprzedni
Czy warto umieszczać w sekcji hero opinie?
Czytaj kolejny